Distributieriem vervangen

Distributieriem te vervangen!

Bij Auto Kasa kunt u altijd terecht om uw distributieriem te vervangen. De distributieriem is een riem die in motoren de overbrenging vormt tussen de krukas en tussen de nokkenassen

Wanneer distributieriem vervangen?

Hoe vaak een distributieriem bij jouw auto vervangen moet worden hangt af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de interval is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Wat het vervangen van een distributieriem kost, hangt sterk af van het merk en type auto, maar ook van de motor die in de auto huist.

Het kan voorkomen wanneer u een tweedehands auto koopt dat onduidelijk is wanneer de riem vervangen is. De meeste monteurs schrijven het in het onderhoudsboekje of op het compartiment waar de riem zit. Toch komt het voor dat onduidelijk is hoe oud de riem is. Ga in zo’n geval altijd de distributieriem vervangen! Kies niet voor uitstellen, maar zie het vervangen van de riem als een noodzakelijk deel van de prijs die je voor de auto betaald hebt. Breekt de riem dan is in veel gevallen de motor kapot en zijn de kosten veel hoger.

Waarom distributieriem vervangen?

De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor dat helaas wel aan slijtage onderhevig is. Hetgeen kortweg betekent dat wanneer de riem niet op tijd vervangen wordt en deze knapt, dit tot fatale schade aan de motor kan leiden.

Fataal omdat bij het knappen van een distributieriem mogelijk zoveel motoronderdelen beschadigd raken, dat de kosten van reparatie de waarde van de auto wel eens zouden kunnen overstijgen. Zeker wanneer een auto al ouder is.

De distributieriem is een riem die aangedreven wordt door de krukas en die de as laat draaien die de kleppen in de cilinderkop van de motor bedient. Kleppen die ervoor zorgen dat brandstof in de verbrandingskamers van de motor kan worden gezogen en uitlaatgassen uit de verbrandingskamers kan verdwijnen.

Aan de krukas zitten de zuigers verbonden. Wanneer de zuigers de brandstof in de verbrandingskamers gaan samenpersen dan moeten de kleppen uiteraard gesloten zijn. Anders zou de brandstof niet samengeperst kunnen worden, maar zouden ook de kleppen de zuigers gaan raken.

Dat de kleppen gesloten zijn en dat de zuiger de kleppen niet kan raken, daar zorgt onder meer de distributieriem voor.

Het laat zich raden wat er zou kunnen gebeuren als de distributieriem zou knappen. Dan zouden de zuigers, de kleppen wel eens kunnen gaan raken. En omdat dit met behoorlijk geweld zal gaan, is de kans zeer groot dat zowel zuigers als kleppen, als ook andere onderdelen in de motor, ernstig beschadigd raken.

Dat is dan ook de reden dat de distributieriem op gezette tijden vervangen moet worden. En dat het overschrijden van die termijn bij de meeste auto’s niet aan te bevelen is.

TELEFOON

010 22 99 255

AFSPRAAK

OPEN

09:00 – 18:00

By |2018-10-24T15:05:30+00:00October 9th, 2018|Reparatie|0 Comments